De afdeling Corporate Communicatie is bij het CBG verantwoordelijk voor het beheer van online kanalen, content creatie, communicatieadvies en woordvoering. Dony Potasse is senior communicatieadviseur en woordvoerder binnen de afdeling Corporate Communicatie.

In het tweede helft van 2022 voerde de COVID-pandemie steeds minder de boventoon over de werkzaamheden van communicatie. Stil was het zeker nog niet. COVID-19 nam volgens Dony in 2022 nog veel tijd in beslag: “Vooral de goedkeuring van de eerste coronapil en de aangepaste bivalente coronavaccins op de omikron-subvarianten in september zorgden voor veel media-aandacht. Sinds de coronapandemie weet de media het CBG sowieso goed te vinden. We hebben vaak in de spotlights gestaan tijdens de pandemie vanwege onze rol in de beoordeling van de vaccins. Hierdoor hadden we intensief contact met veel journalisten in de beantwoording van vragen en media-optredens. Dit heeft de relatie met veel journalisten versterkt. Dat is waardevol, omdat het ons helpt om het algemeen publiek te bereiken. Zo kunnen we betrouwbare informatie delen en de juiste duiding geven bij bijvoorbeeld de werkzaamheid en bijwerkingen van vaccins en medicijnen. Want de informatiebehoefte onder de mensen is groot. Logisch ook.”

Het delen van betrouwbare informatie bleek ook in 2022 nodig door de toename van desinformatie. “Een groeiend probleem. Het is voor ons een grote uitdaging om desinformatie over medicijnen en vaccins te bestrijden. Op de eerste plaats delen we zelf informatie, en daarna gaan we waar nodig desinformatie met die betrouwbare informatie tegen. Met dagelijkse media monitoring houden we deze desinformatie in beeld. Hier willen we komend jaar ook nog meer aandacht aan besteden, want desinformatie is helaas van alle tijden.” 

In 2022 nam het aantal medicijntekorten ook toe. “Vooral het kritische tekort van een oogmedicijn had veel impact. Want voor de kleine groep mensen die dit middel gebruikt, kan het tekort blijvende gevolgen hebben”, zegt Dony. “Medicijntekorten blijft een uitdagend onderwerp. Het lastige is namelijk dat de rol van het CBG beperkt is, maar dat het wel mogelijk invloed heeft op het vertrouwen in medicijnen.”

Ondanks de medicijntekorten en toename van desinformatie was het vertrouwen in medicijnen en vaccins hoog. Dit bleek uit onderzoek dat onderzoeksbureau Nivel in 2022 deed in opdracht van het CBG. “We wisten niet wat we konden verwachten, maar waren erg blij dat het vertrouwen in medicijnen hoog was gebleven en coronavaccins ook een voldoende scoorden. Dit kan het goede gebruik van medicijnen beïnvloeden”, vertelt Dony.

Met een rapportcijfer van een 8,2 is het algemeen vertrouwen in medicijnen gestegen ten opzichte van 2018. Ook scoren vaccins met een rapportcijfer van een 7,8 een ruime voldoende. Coronavaccins scoren iets lager, namelijk een 6,8. Dony: “Wij hopen dat goede communicatie en transparantie aan dit vertrouwen bijdragen. Vertrouwen in medicijnen en vaccins én het goed gebruik van medicijnen, zijn waar we het voor doen.”

Uiteindelijk doen we het allemaal voor de patiënt. Die kreeg daarom een nadrukkelijke rol tijdens de Collegedag. “De Collegedag is elk jaar weer het visitekaartje van de organisatie. Het was mooi dat wij onze stakeholders sinds twee jaar weer fysiek konden ontmoeten. We kijken met trots terug op deze editie!” 

Dony Potasse, senior communicatieadviseur en woordvoerder binnen de afdeling Corporate Communicatie

Zie ook: